
Åpenhetsloven
Exso er underlagt Åpenhetsloven.
Exso er underlagt Åpenhetsloven.
Exso er leverandør av forretningskritiske IT-tjenester og løsninger. Selskapet tilbyr maskin- og programvare samt en rekke kompletterende tjenester som installasjon/implementering, prosjektledelse, support, teknisk service og IT-drift som sikrer at IT-miljøet til kundene fungerer effektivt og stabilt. Exso videreselger kvalitetsprodukter fra anerkjente og ledende produsenter og er tilstede på 17 lokasjoner i Norge, noe som sikrer nærhet til kunden og høy leveranseevne. Selskapets 250 ansatte leverer til kunder innen varehandel, persontransport, apotek, logistikk/spedisjon og kommuner. Det er viktig for selskapet å bidra til bærekraftig anvendelse av IT-utstyr. Dette gjøres ved å tilby kundene vedlikehold og reparasjon av IT-utstyret, slik at levetiden blir forlenget samt å destruere og resirkulere eller videreformidle utdatert utstyr til andre markeder.
Selskapet har i forbindelse med innføringen av åpenhetsloven oppdatert sin “Bærekraftspolicy” og “Exso AS sine retningslinjer for leverandører”.
Selskapet sikrer etterlevelse av bestemmelsene i loven ved:
I Norge er bygg og anlegg og jordbruksproduksjon markeder som representerer en høyere risiko, men Exso har ingen eksponering mot disse sektorene.
Exso videreselger IT-utstyr fra kjente leverandører og er kjent med at handel med elektronisk utstyr har høyere risiko. Komponenter som brukes til å bygge IT-utstyr produseres ofte i land med høy sannsynlighet for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Exso har et strategisk samarbeid med ledende produsenter av IT-utstyr som tilbyr og har:
Selskapet har få og relativt store samarbeidspartnere knyttet til IT-utstyr. Kontinuerlig oppfølging sikrer et trygt og godt samarbeid med gode rammebetingelser.
HP Inc. og Zebra Technologies er selskapets to største leverandører av IT-utstyr.
HP Inc.
Zebra Technologies
India, Kina, Taiwan og Vietnam er rangert med høy risiko på Global Rights Index sin kartlegging innenfor områdene tvangsarbeid, arbeiderrettigheter, barnearbeid og diskriminering.
Selskapets tjenester som inkluderer softwareutvikling er levert av selskapets indiske samarbeidspartner, Integration Wizard (IW). IW driver utvikling av applikasjoner for et bredt spekter av kunder / partnere og har vært Exso sin samarbeidspartner i ca. 7 år. Representanter fra Exso har i løpet av den tiden IW har vært leverandør, besøkt deres indiske hovedkontor en rekke ganger, og opplever at selskapet drives på en respektabel måte. IW er 100% eid av USA-baserte SparkCognition som har sitt hovedsete i Austin, Texas.
Definerte etiske retningslinjer ligger til grunn for all virksomhet i selskapet, og det stilles krav til leverandørkjeden. Retningslinjene dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø. Exso følger FNs prinsipper for ansvarlig næringsvirksomhet, FNs Global Compact. Det baserer seg på ti prinsipper innenfor områdene menneskerettigheter, arbeidslivsstandarder, miljø og antikorrupsjon – som alle ansvarlige bedrifter bør følge. Tilslutning til Global Compact betyr at man gjør sitt beste for å drive sin virksomhet i tråd med de ti prinsippene. Exso sine retningslinjer er utarbeidet i henhold til disse prinsippene, i tillegg til gjeldende ILO- og ISO-standarder. Selskapets leverandører forplikter seg til å levere varer og tjenester til Exso som er produsert i overensstemmelse med retningslinjene. Leverandørene skal også videreformidle og følge opp retningslinjene hos sine underleverandører.
Selskapet har implementert ulike rutiner og prinsipper for å håndtere konsekvenser som er brudd på menneskerettigheter og etisk handel
For å sikre etterlevelse av Åpenhetsloven i fremtiden forplikter selskapet seg til å: